Skip to main content
Man håller i vinflaska

Förebygg skadligt bruk på arbetsplatsen

20% av medarbetare har ett skadligt bruk eller beroende inom alkohol, droger eller spel. Dock uppmärksammas oftast dessa problem för sent, när de redan är utvecklade med synliga konsekvenser för individen själv, men även för övriga medarbetare på arbetsplatsen. Tidiga insatser kan därför vara vitala och kräver samverkan mellan kunskap, struktur och kultur, och därmed en möjlighet att agera tidigt vid misstankar om riskbruk.

Kulturen spelar roll

Kulturen kring exempelvis alkohol har stor betydelse på arbetsplatsen. Hur mycket som serveras vid personalfester och hur kollegor umgås efter arbetstid skickar tydliga signaler om inställningen.

- Att förstå de värderingar och den företagskultur som råder är en viktig del i att skapa och implementera en hållbar policy kring skadligt bruk, säger Robin Öberg, expert inom skadligt bruk i arbetslivet. 

Riskfaktorer på jobbet

Olika riskfaktorer hos individer kan variera och kan ses genom exempelvis arv och miljö, men även arbetsplatsen. Ett socialt tryck att dricka i arbetet eller vid personalsammankomster är exempel på kulturmässiga faktorer. Ytterligare arbetsrelaterade orsaker kan vara stress i form av hög arbetstakt eller otrygghet, samt upplägget och var man jobbar, som ensamarbete, på distans, skift eller många och långa resor.

En stabil policy

En djupt rotad policy kring skadligt bruk förser medarbetare med kunskap och hjälper dem att känna trygghet i de satta reglerna, något som man kan luta sig mot och ta stöd av. Policyn bör fokusera på det förebyggande arbetet, att upptäcka varningssignalerna och agera tidigt för att motverka att problem skapas och växer. Den bör utgå från organisationens värderingar och kultur och besvara vad som tillåts och inte. Chefer behöver stöd och verktygen för att handla tidigt, och alla anställda behöver förstå reglerna, inklusive nyanställda.

- Implementeringen är avgörande för resultatet. Policyn behöver hållas levande i organisationen. Framför allt om ni vill att chefer ska agera tidigt så behöver den tränas på - information räcker inte, betonar Robin Öberg. 

Kunskap är grunden för det förebyggande arbetet

Varför agerar vi så sent? Ofta är det en fråga om kunskap, eller snarare bristen på det. Många chefer känner osäkerhet om vad man får och måste göra. Fokus bör skiftas från inställningen att klargöra medarbetarens alkoholvanor, till att se konsekvenserna på arbetsplatsen. Fortbildning med kompetenshöjande praktiska inslag i samband med kontinuerligt stöd möjliggör rätt agerande för chefer och HR.
 

Är du orolig för en medarbetare?

Som arbetsgivare har du en skyldighet att utreda misstänkt skadligt bruk.

Om du är orolig för en medarbetare – tveka inte att höra av dig, du behöver inte vänta på bevis. Du kan kontakta oss här.